Pojęcie autostrady morskiej zrodziło się na początku lat 90-tych ubiegłego wieku wraz z wydaniem Zielonej Karty- dokumentu określającego wpływ transportu na środowisko. Polska, zanim przystąpiła do Unii Europejskiej, pracowała nad projektem europejskich autostrad morskich. Polscy specjaliści wzięli czynny udział w pracach nad określeniem najważniejszych szlaków transportowych. Wyznaczone trasy i porty po fazie projektowania stały się autostradami w transporcie morskim. Prace zakończyły się wyznaczeniem czterech obszarów. Jeden z nich jest Bałtyk- traktowany jako szlak łączący kraje leżące nad nim z państwami na zachodzie Europy. Wyznaczone przed 2004 rokiem polskie autostrady morskie nie stanowią nowych połączeń. Należą do nich trasy: Gdynia-Karlskrona i Świnoujście-Ystad. Te dwie drogi, dzięki wsparciu funduszy europejskich, stały się szybsze, tańsze i bezpieczniejsze. Zaletą wyznaczonych polskich autostrad jest ich położenie- na trasie Paneuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI i Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC). Dzięki temu autostrady morskie stanowią przedłużenie lądowych korytarzy transportowych.